Κατά τη διάρκεια της Α’ Φάσης του προγράμματος “ΔΙΑ-δρασις: Παιδικό Κέντρο για την Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων” που υλοποιεί ο Τομέας Δράσης και Κοινωνικής Προσφοράς της Χ.Α.Ν.Θ. δημιουργήθηκαν δύο μικρές εκδόσεις που αποτυπώνουν τη σημασία των δύο βασικών δράσεων του προγράμματος και εσωκλείουν σε σημαντικό βαθμό τις ιδέες, γνώσεις και εμπειρίες που μοιράστηκε μεταξύ της η ευρύτερη ομάδα εκπαιδευτικών, εθελοντών/ντριών, συνεργατιδών και άλλων σημαντικών προσώπων που υποστηρίζουν τη δράση.
Το “Εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας” (Early Childhood Education and Care bilingual curriculum) αποτυπώνει τις παιδαγωγικές αρχές στις οποίες βασίστηκε η υλοποίηση του προγράμματος κατά την πρωινή ζώνη λειτουργίας του Παιδικού Κέντρου. Σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις αρχές της δίγλωσσης εκπαίδευσης και οριζόντιο άξονα την έννοια της διαθεματικότητας. Αναφέρεται στις μεθόδους, τις γνωστικές περιοχές και τους στόχους στους οποίους εστιάζεται το πρόγραμμα, στο καθημερινό πρόγραμμα και, φυσικά, στις θεματικές ενότητες τις οποίες ακολούθησαν οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος. Σε κάθε θεματική, προτείνεται αντίστοιχο περιεχόμενο και πηγές τόσο στα ελληνικά όσο και στα αραβικά.
Ο “Εκπαιδευτικός οδηγός διαπολιτισμικών δραστηριοτήτων προσχολικής ηλικίας” (Early Childhood Intercultural Activities: Educator’s Guide) θα μπορούσε να αποτελεί ένα παιδαγωγικό εργαλείο για τους/τις εκπαιδευτικούς της πολυπολιτισμικής “τάξης”. Περιλαμβάνει πληθώρα εκπαιδευτικών εργαστηρίων και δραστηριοτήτων που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν από την ομάδα των εκπαιδευτικών και συνεργατιδών κατά την απογευματινή ζώνη λειτουργίας του Παιδικού Κέντρου. Οι θεματικές των εργαστηρίων αναπτύσσονται σύμφωνα με τις αρχές της διαπολιτισμικής προσέγγισης σε τέσσερα πεδία: μουσικοκινητική, εικαστικά, θέατρο και φυσικές επιστήμες, σε μια προσπάθεια ανάδειξης και αξιοποίησης του πολυγλωσσικού και πολυπολιτισμικού κεφαλαίου των οικογενειών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα “ΔΙΑ-δρασις”.
Οι δύο εκδόσεις αυτές ήταν συλλογική δουλειά όλης της εκπαιδευτικής ομάδας του προγράμματος “ΔΙΑ-δρασις”: Όλγα Ντερμύση, Εβίνα Δημητριάδου-Μπαντάουι, Μπαγιάν Ραουντάν, Φωτεινή-Δροσσιά Τζιούτζιου, Κέλυ Γουναρίδου, Δέσποινα Κοκκίδου, Φάτιμε Ραούφι, Μάγια Ραζαβί, αλλά και των συνεργατών μας: Ιωάννα Παυλίδου, Στέλλα Παπαδοπούλου (μέλος του ‘Πολύδρομο: Ομάδα για τη Διγλωσσία και τον Πολυπολιτισμό στην εκπαίδευση και την κοινωνία’), Ροζαλία Ποζίδου (μέλος του εργατηρίου ‘Το Ατελιέ της Φανταστικής’), Τζένη Καραβίτη, Μερόπη Κόττα, Ειρήνη Μαρνά και Αντιγόνη Τσαρμποπούλου (μέλη του ‘Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση’).
Σε αυτήν την προσπάθεια είχαμε την τιμή να έχουμε ως επιστημονική σύμβουλο την κ. Ρούλα Τσοκαλίδου, Καθηγ. Α.Π.Θ. και, φυσικά, την αμέριστη υποστήριξη της κ. Αρίστης Τζώνη, επικεφαλής του Τομέα Δράσης και Κοινωνικής Προσφοράς της Χ.Α.Ν.Θ.
Για το πρόγραμμα “ΔΙΑ-δρασις”
Κωνσταντία Λιούζα, Συντονίστρια εκπαιδευτικού προγράμματος προσχολικής ηλικίας “ΔΙΑ-δρασις”
& Χρυσάνθη Παναγιωτίδου, Συντονίστρια διαπολιτισμικών δράσεων προσχολικής ηλικίας “ΔΙΑ-δρασις”
Δείτε σε ηλεκτρονική μορφή τις εκδόσεις:
“Εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας” (Early Childhood Education and Care bilingual curriculum)
“Εκπαιδευτικός οδηγός διαπολιτισμικών δραστηριοτήτων προσχολικής ηλικίας” (Early Childhood Intercultural Activities: Educator’s Guide)